Når flyturen går sur

Vi flyver som aldrig før. Godt nok ved vi at det ikke er godt for klimaet, men det synes ikke at holde os tilbage. Det skyldes blandt andet også at flyture er blevet meget billigere de sidste år.

Når prisen presses i bund så går det ustandseligt ud over kvaliteten. Det voksende antal flyvninger sætter også vores lufthavne under pres. Ingen under altså, at flyforsinkelser også vokser i takt med flyvningerne.

Heldigvis har vi i EU en stærk brugerbeskyttelse, også når det gælder flyforsinkelser. Med andre ord, så har du ret til at få udbetalt erstatning når dit fly er tydeligt forsinket.

Det er vigtigt at du kender dine rettigheder

Der er megen konkurrence på flyrejser og avancerne for flyselskaberne er små. Derfor er de ikke vilde med at skulle udbetale erstatninger. Selv om de er forsikrede, så koster det en hel del arbejde at afvikle en erstatningssag. Du kan altså ikke regne med at flyselskabet gør dig opmærksom på evt. erstatningskrav. Ej heller vil de hjælpe dig med at opkræve erstatning.

Der er altså ingen andre end dig selv der kan varetage dine interesser med en flyforsinkelse. Derfor er det vigtigt at du kender reglerne.

Om og hvor meget du kan få i kompensation (erstatning) afhænger af varigheden af flyforsinkelsen. Sådan er reglerne:

  • Flyvninger under 1.500 km: 250€ ved flyforsinkelser over 2 timer
  • Flyvninger over 1.500 km: 400€ ved flyforsinkelser over 3 timer
  • Flyvninger til eller fra EU over 3.500km: 600€ ved flyforsinkelser over 4 timer

Vær opmærksom på at disse regler kun gælder for flyvninger til eller fra et EU land og ikke når du flyver udenfor EU.

Lad dig ikke fuppe

Er dit fly forsinket og gør du ingenting, så sker der heller ikke noget. Ingen vil komme og gøre dig opmærksom på mulighederne for kompensation. Tidligere var det kutyme at flyselskaberne ville sende nogen for at sige undskyld, og betale for driks i baren indtil du kom videre. Hvis du blev tvunget til at overnatte pga. en flyforsinkelse ville flyselskabet også betale for overnatningen.

Men det var før der fandtes disse erstatningsregler. Nu vil de oftest prøve at gå helt stille med døren og håbe at du bare finder dig i det. Når et flyselskab inviterer dig i baren som kompensation er det jo ensbetydende med en indrømmelse af skyld. Og så er de helt sikkert sårbare for erstatningskrav, fordi et par driks erstatter ikke dine krav.

Når du klager over en flyforsinkelse vil flyselskaber måske prøve at tilbyde dig rabat på den næste flyvetur. Det er selvfølgeligt op til dig om du vil acceptere det eller ej.

Men det du har krav på er en kontant kompensation jf. reglerne ovenfor.

Lad professionelle gør det tunge arbejde

Vil du have erstatning, skal du rejse en erstatningssag. Det skal du indenfor to år, ellers mister du dine rettigheder. Det kan være ret stressende og tage lang tid.

Men der er også en anden mulighed: Lad professionelle føre din erstatningssag på dine vegne. De har helt andre muligheder. Det er selvfølgelig ikke gratis og koster 30% af hvad du kan få i erstatning.

Men det smukke er, at du kun skal betale når firmaet vinder din sag. Det gør de i langt de fleste tilfælde.

Du kan altså kun vinde, og ikke tabe, med sådan en ordning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *